fredag 30 augusti 2013

Allergisk reaktion på antibiotikan

Strax innan vi skulle åka till sjukhuset i går ser jag att Mineas ben är alldeles flammiga.
Hon har röda utslag över hela benen. Och hon säger att det har kliat.
Tar även feber på henne innan vi åker (6h 15 min efter att hon fått en alvedon).
Då hade hon 37.4C. Och hon är inte särskillt snorig.
När vi kommer upp till sjukhuset så visar jag dem utslagen & berättar om febern & 
näsan som hon snorat i kvällen & natten. 
Får träffa läkaren som undersöker henne & tittar på alla utslag.
Det kan va en allergisk reaktion på antibiotikan i kombination med ev. förkylning eller liknade men man.
Och man bestämmer att ge henne sista dosen antibiotika som heter Rocephalin.
Hon får dock lite allergimedicin innan.

Efter ca 5-10 min med dropp så blir Minea mycket mera snorig & täppt.
Efter 15 min min kilar det hysteriskt på hela kroppen & även i hårbotten.
Läkaren vill att vi ska stanna någon extra timme efter behandlingen för att ha koll på henne.
Efter att ha vänta i ca 1,5 h fick vi åka hem. Minea är helt klart väldig hängig när vi åker hem.
Och det kliar & hon snorar. Och nu har hon utslag på större delen av kroppen. Även ut på handen.
Hemma tar jag feber & det visar sig att hon har 39.1C :-( Så hon fick alvedon.
Hon såg hur röd ut som helst i ansiktet när hon gick & las sig i går.
Hon fick en dos mera allergimedicin innan hon la sig.

Har inte sett henne nu på morgonen men hon har sovit bra i natt & 
inte alls snorat så mycket som natten innan!!!

Helt klar en allergisk reaktion på medicinen!!

Taget ur FASS:
Hudreaktioner (cirka 1 %): utslag, allergisk dermatit, klåda, urtikaria, ödem. Okänd frekvens: för allvarliga hudbiverkningar (erythema multiforme, Stevens-Johnsons syndrom och Lyells syndrom/toxisk epidermal nekrolys) har rapporterats.
Andra, sällsynta biverkningar: huvudvärk, svindel och yrsel, symtomatisk utfällning av ceftriaxon kalciumsalt i gallblåsan, förhöjda leverenzymer, glukos­uri, hematuri, oliguri, ökning av serumkreatinin, genital svamp, feber, frossa och anafylaktiska eller anafylaktoida reaktioner t.ex. bronkospasm.

Klåda allergisk & feber/frossa fick hon ju...
Och det kom tillbaka efter ca 10-15 min efter de började med dropp....




Inga kommentarer: